Aktualita

Teplárna zblízka: Co všechno obnáší výroba tepla a energie

Jak se z hromady štěpky stane teplo, které doma zahřeje radiátor nebo ohřeje vodu? Odpovědi nejenom na tyto otázky se dozvěděli žáci ZŠ Bavorov, příspěvkové organizace. Žákům se naskytla v květnu možnost podívat se do zákulisí výroby tepla a elektrické energie ve společnosti Teplárna Strakonice, a.s. a měli i možnost vyzkoušet si některé pracovní činnosti na vlastní kůži.

Během workshopu si pod vedením odborných pracovníků teplárny vyzkoušeli klíčové profese ve  společnosti. Na skládce štěpky viděli vykládku štěpky, během které si vyzkoušeli vzorkování biomasy. Žáci se také dostali na tepelný velín, kde mohli vidět moderní řídící systémy a seznámit se s tím, jak se reguluje výroba a distribuce tepla do domácností. Zde si spočítali, kolik je potřeba štěpky na roční provoz. Žáci také spatřili i elektrický velín, kde si vyplnili krátký vědomostní test o teplárně. Na rozvodech tepla si žáci vyzkoušeli práci ve výměníkové stanici. Závěr workshopu patřil laboratoři, kde např. analyzují kvalitu vzorků štěpky. Zde si žáci měřili pH vody a vážili vzorky štěpky.

„V rámci workshopu si žáci uvědomili, že výroba tepla a elektřiny je náročný proces a získali představu o specifických profesích v energetice. Workshop rozšířil žákům obzory a na vlastní oči viděli, kolik práce a odborných znalostí se skrývá za výrobou tepla a elektrické energie“, řekla Blanka Ratajová, Jhk. „Workshop byl pro děti nejen naučný, ale i motivující – ukázal jim, že i výroba tepla může být šetrná k přírodě a že i technické obory mohou být velmi zajímavé“, dodal Ing. Jan Filip, vedoucí oddělení ŽP a BOZP.

Žáci odcházeli plni dojmů – a s novým pohledem na to, jak velký význam mají moderní, šetrné technologie v našem každodenním životě. Žáci si uvědomili, že výroba tepla a elektřiny je náročný proces a získali představu o specifických profesích v energetice. Teplo pro ně už nebude samozřejmostí, ale symbolem ekologického využívání přírodních zdrojů.