Aktualita

Studenti se necítí připraveni na maturitu. Kvůli pandemii i válce na Ukrajině

Mnoho maturantů se necítí dostatečně připravených na maturitu. Ukázal to průzkum České středoškolské unie (ČSU). Podle toho studentům chybí kvůli distanční výuce a pandemické situaci způsobené covidem více než rok prezenčního studia. V současné době jim k duševní pohodě nepřispívá ani válečný konflikt na Ukrajině. Zanedlouho přitom usednou k didaktickým testům, jež tvoří společnou státní část maturitní zkoušky.

„Nemyslím si, že jsem na maturitu připravena, protože dva roky doma udělaly svoje. Mě osobně vyhovovalo být doma, ale učilo se mi špatně. Ve spoustě předmětů zaostávám, hlavně v těch odborných. Dění ve světě a okolí mi určitě přineslo hodně stresu. Mám pocit, že můj ročník a ten minulý zasáhla pandemie nejvíce," říká například Lenka Bednářová ze Střední a Jazykové školy ve Volyni. Dívka měla v plánu po střední škole pokračovat ve studiích na vysoké škole, ale rozhodnutí přehodnotila. Nezavrhuje však možnost, že se později ke studiu znovu vrátí.

Naopak studentka Střední školy oboru, služeb a řemesel v Táboře Lucie Lejčarová (20) si věří a situaci nevnímá tak zle, aby zkoušku nezvládla. Po maturitě by ráda nastoupila na Jihočeskou univerzitu a studovala bohemistiku na Filozofické fakultě. „Myslím, že jsem na maturitu připravená. Učitelé přípravě věnují ve všech hodinách dostatek času. Děláme didaktické testy a ústně nás zkouší z otázek. Dodatečně přidaný čas na didaktické testy mi přijde dostačující, aby se mohly zvládnout v poklidu. Bohužel jsme nestihli probrat všechno učivo a je to znát, ale svépomocí se to dá doučit," hodnotí studentka a dodává, že učitelé se studentům vždy snažili vyjít vstříc a zakládali vše na individuální práci.

Také podle ředitele písecké obchodní akademie Pavla Sekyrky studenti vědí, že letos už úlevy čekat nemohou. „Naše studenty jsme od nástupu do školy připravovali nato, že jedeme naplno a tak si hlídají absenci. Vědí, že letos se žádné další úlevy nekonají a skládají plnohodnotnou maturitu. Je to jiný ročník, než byl loňský," naznačuje Sekyrka a jedním dechem dodává, že studenti mohli využít také nabídky doučování. „Tam jsme o to víc pilovali otázky, které byly součástí distanční výuky," podotýká Sekyrka.

Jako ideální řešení dlouhodobých následků pandemie a rychle se vyvíjející doby navrhuje ČSU celkovou změnu formy závěrečné zkoušky. Její podobu představí po diskuzi se středoškoláky, učiteli i odborníky v několika následujících měsících pro ministerstvo školství i širokou veřejnost.

„Následky způsobené nedávnou pandemií koronaviru na český vzdělávací systém jsou ideální příležitostí pro opuštění zastaralého konceptu maturitní zkoušky a zamyšlení se nad její novou formou, která by skutečně ověřovala dovednosti studentů potřebné pro život po střední škole ve světě 21. století, nikoliv století minulého," dodává k celé situaci předseda spolku Ondřej Nováček.

Pavel Sekyrka říká, že jako ředitel školy se nebrání návrhům formou diskuze. „Mělo by se zachovat známkování, zvážit, nakolik má student umět stejnou látku na gymnáziu, střední odborné škole a středním odborném učilišti. Rozdíl musí být jasný a dodnes to není pevně dáno. Toto určitou revizí musí projít stejně jako školský vzdělávací program," souhlasí. Kantor naopak není nadšený z nově zvažované reformy školního vzdělávacího programu, která by vypustila jeden z cizích jazyků. „Pokud by toto prošlo, jako jazykář říkám, že se střílíme do vlastní nohy. Studenti pak přestanou být na trhu práce nebo když vyjedou do německy mluvící země konkurenceschopni. Není možné si myslet, že spasíme vše jen angličtinou," podotýká Sekyrka.

Zdroj naleznete zde.