Aktualita

Odborné vzdělávání v ČR

K příležitosti českého předsednictví Rady Evropské unie připravil ReferNet ČR ve spolupráci s Cedefop sadu publikací představující české odborné vzdělávání. Odborné vzdělávání je široce diskutované téma posledních let v České republice, a i v našem kraji. Má v českém vzdělávacím systému významné postavení, což se projevuje v počtech žáků, kteří do něj vstupují.

V roce 2020 byl podíl žáků v programech odborného vzdělávání na středních školách 70,5 %. Dlouhá léta si Česká republika držela prvenství i v rámci Evropské unie, o to letos přišla, přesto jde o druhý nejvyšší podíl v Evropské unii. A i přestože se v posledních letech zvyšuje podíl těch, kteří předčasně ukončí vzdělávání, se 6,4 % (v roce 2021) zůstává poměrně nízký. K tomuto pozitivnímu výsledku přispívá široká nabídka vzdělávacích cest i horizontální prostupnost vzdělávání.

Vysoká míra pozornosti je upřena na samotné uplatnění absolventů na trhu práce. Míra zaměstnanosti absolventů odborného vzdělávání ve věku 20–34 let je 82,1 %, což je vysoce nad průměrem EU. Přestože většina absolventů získává kvalifikaci uznávanou na trhu práce, stát se snaží podpořit i jejich uplatnitelnost, a to prostřednictvím dalších opatření. Od roku 2020 mají kupříkladu žáci čtyřletých programů ve vybraných oborech vzdělání možnost získat dvě odborné kvalifikace na různých úrovních evropského rámce kvalifikací (úrovně 3 a 4). Opatření má snižovat počet odchodů žáků ze vzdělávání bez jakékoliv kvalifikace.

Pomoc dospělým s uplatněním na pracovním trhu zajišťuje Národní soustava kvalifikací, která umožňuje uznávat odborné dovednosti bez ohledu na to, jakým způsobem byly získány. Národní soustava kvalifikací nabízí více než 1 440 kvalifikací na úrovních 2 až 7 evropského rámce kvalifikací.

Více informací na https://www.cedefop.europa.eu/en/publications/8142