Aktualita

Změny v učivu na ZŠ od roku 2024, zaměřeno na informatiku

Zástupci škol a zaměstnavatelů, pedagogické fakulty nebo školní inspekce se v příštích měsících zapojí do přípravy podkladů k velké revizi učiva pro ZŠ. Spolupracovat budou v expertním panelu, který na začátku září ustanovilo ministerstvo školství. Nový rámcový vzdělávací program, který vymezuje minimum pro náplň učiva, by měl vzniknout v následujících dvou letech, školy by podle něj mohly učit od září 2024. Vyšší důraz bude kladený na informatiku.

K přípravě změn spustilo ministerstvo také web. Již dříve úřad avizoval seškrtání a modernizaci vzdělávacích plánů. Rámcové vzdělávací programy (RVP) nahradily v roce 2005 předchozí jednotné osnovy. Na rozdíl od nich neurčují RVP, co přesně se má učit v jednotlivých ročnících, ale popisují, s čím se má žák seznamovat na různých stupních vzdělávání a co má umět na konci. Dávají školám větší volnost pro tvorbu vlastních vzdělávacích plánů, které se tak od sebe mohou lišit.

Zastaralé a předimenzované RVP?

Odborníci nicméně již několik let upozorňují, že současné rámcové programy jsou zastaralé a předimenzované. S jejich modernizací a redukcí počítá i vládou schválená Strategie vzdělávání 2030+. Od 1. září funguje na MŠMT jako poradní orgán k přípravě podkladů pro revizi expertní panel, do kterého úřad zařadil jednotlivce z řad dlouholetých ředitelů škol a učitelů z praxe i akademiky, asociace a instituce.

„Do diskuse o úpravách se zájemci budou moct zapojit na zmíněném novém webu,“ sdělil předseda expertního panelu Jan Jiterský. Na základě výsledného návrhu by pak Národní pedagogický institut měl udělat úpravy v učebních plánech.

Méně učení nazpaměť, více dovedností

Podle Strategie vzdělávání 2030+, kterou vláda schválila loni na podzim, by se výuka ve školách měla víc odklonit od učení znalostí nazpaměť a zaměřit se na získávání dovedností, jako jsou vyhodnocování informací a práce s počítačem. Pro základní školy v souladu s tím již letos školský resort schválil dílčí úpravu, která klade důraz na informatiku.

Asistenční centrum Impuls pro kariéru a praxi při Jhk pilně pracuje na tom, aby měly školy příležitost se na chystané změny kvalitně připravit a zároveň všem základním školám v Jihočeském kraji poskytuje v oblasti informačních technologií a digitálních kompetencí podporu. Například 22.9.2021 se mohou učitelé ZŠ zúčastnit workshopu programovani micro:bit - zbývají poslední 4 místa.

Zdroj: Novinky.cz