Školy na zkušené
Významným rysem současného světa je globalizace. Tento jev je pro nás nejen obohacením, ale přináší s sebou mnoho nových otázek a problémů, staví nás do nových, dříve nepoznaných rolí. Globální vzdělávání je tak dalším úkolem pro naše školy, úkolem novým a potřebným.
Podporou školám se zaváděním globálního rozvojového vzdělávání do jejich aktivit je projekt Ministerstva zahraničí ČR, koordinovaný Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy ČR a realizovaný Národním institutem pro další vzdělávání, a to studijní pobyty učitelů a ředitelů základních a středních škol v zahraničí. V rámci pobytu navštěvují účastníci různé evropské státy, kde sledují ve vzdělávání vždy jeden ze sedmnácti cílů udržitelného rozvoje světa, např. „Ochrana přírody“, „Inkluze dětí cizinců do výuky“, „Chudoba“, a další.
V září letošního roku zamířila skupina dvanácti pedagogů českých a moravských škol do Polska. Zaměřením jejich studijní cesty bylo téma „Odpovědná spotřeba“. Partnerskou organizací pro pobyt ve Varšavě se stala Grupa Zagranica, platforma polských neziskových organizací, poskytujících podporu v oblasti mezinárodní spolupráce, humanitární pomoci a globálního vzdělávání. Její pracovnice Ela, Ania a Magda doprovázely českou skupinu po spolupracujících organizacích ve Varšavě a v Krakově. Čeští učitelé se tak v rámci besed a workshopů seznamovali s možností podpory, kterou navštívené instituce poskytují polským školám; v tomto případě bylo stěžejním tématem zboží a práce, férové obchodování. Při návštěvě jedné soukromé a jedné státní školy proběhla diskuse s pedagogy a ředitelem jedné z nich o možnosti zařazování témat globálního rozvojového vzdělávání do vzdělávacího obsahu těchto škol a o způsobu využívání nabízených materiálů a pomoci právě navštěvovaných neziskovek. Žáci soukromé primární školy představili pod vedením své učitelky výsledky dlouhodobého environmentálního projektu. Diskuse samozřejmě obsáhla i další témata, vzdělávání, organizace škol, financování, problémy ve školství v Polsku i u nás, nechyběla ani prohlídka škol, kde všechny zajímala vybavenost a úprava škol, jejich materiální podmínky, spolupráce pedagogů, vztahy s rodiči žáků, a mnoho dalších oblastí.
Globálním vzděláváním na školách se nezabývají pouze neziskové organizace. Důležitosti přispívá i podpora na úrovni zřizovatele a ministerstva, jak zaznělo na workshopu a besedě v Centru pro rozvoj vzdělávání, obdobě našeho Národního institutu dalšího vzdělávání. Podpora škol z Centra vychází z priorit rozvoje vzdělávání stanovených ministerstvem pro daný rok. Jednou z oblastí podpory škol jsou také aktivity v rámci Týdne globálního rozvojového vzdělávání a realizace globálního vzdělávání ve školách.
Zajímavým zážitkem byla pro účastníky pobytu v Polsku také návštěva POLIN Musea, muzea historie polských Židů. Obsáhlou interaktivní výstavu doplnila diskuse s lektorkou výukových programů pro školy.
Celý týden věnovaný polskému školství a globálnímu rozvojovému vzdělávání získávali učitelé nové zkušenosti, inspiraci pro vlastní práci. Hovořili o tom, co viděli, porovnávali získané poznatky s tím, co dělají, a plánovali, co by se ještě dalo pro další rozšíření globálního vzdělávání ve školách udělat. Kromě nových zkušeností získali nové materiály, kontakty, snad i přátele a partnery pro další spolupráci.
Mgr. Bc. Dagmar Koubová
ZŠ a MŠ, E. Destinové 46,České Budějovice
účastník mobility
Autor: | drdova@jhk.cz |
Datum: | 01.11.2019 |