Aktualita

Nový nástroj SALMONDO pomůže žákům s výběrem střední školy i pedagogům v rámci kariérního poradenství

Žákům z jižních Čech, kteří si letos budou vybírat střední školu, by měl s volbou dalšího vzdělávání pomoci nový kariérní nástroj Salmondo. Ten by mohl snížit počty absolventů, kteří jsou dle šetření s vystudovaným oborem nespokojeni, a zároveň výchovným poradcům asistovat při práci v rámci kariérního poradenství na školách. Během podzimu zástupci Jihočeské hospodářské komory uspořádají pro ředitele a pedagogy praktické workshopy, kde je s novinkou seznámí, a také zahájí další etapu workshopů pro žáky ve firmách.

V letošním školním roce si bude v Jihočeském kraji vybírat střední školu přes 5 000 žáků základních škol (ZŠ), pro které je volba dalšího vzdělávání významným krokem v jejich profesním životě. Dle průzkumu portálu Profesia.cz až tři pětiny středoškoláků nepracuje v oboru, který vystudovali, z toho navíc až jedna třetina žáků nechce vůbec pracovat v oboru, který si k dalšímu studiu zvolili. 

Podobným problémům spojeným s volbou dalšího vzdělávání či profese by měl pomoci nový kariérní nástroj SALMONDO, který by se postupně měl začít používat v rámci kariérního poradenství na ZŠ v jižních Čechách. „Jedná se o sadu online testů, vyvíjených s předními českými psychology, které žákům druhého stupně ZŠ pomohou ujasnit představy o tom, co je baví, na jaké pracovní pozice se hodí a jaká střední škola by pro ně mohla být ta pravá,“popisuje nový nástroj metodik odborného týmu Jihočeské hospodářské komory (JHK) Petr Rejnek. Zástupci škol, které JHK od října postupně s aplikací seznamuje, se obecně shodují, že v současné době nemají k dispozici žádný podobný nástroj, který by jim práci s žáky v rámci kariérního poradenství usnadnil. Při realizaci kariérního vzdělávání se pedagogové také setkávají s malou časovou dotací, kterou na poradenství mají.

Zvýšit úroveň kariérového poradenství na školách mají také workshopy pro žáky a jejich pedagogy do reálných provozů jihočeských firem. Jen v letošním roce uspořádala Jihočeská hospodářská komora přes stovku workshopů v podnicích, které si pochvalují nejenom učitelé a jejich žáci, kteří si tak mohou během návštěvy firmy udělat reálnou představu o tom, co konkrétně daná pozice v podniku obnáší, ale i samotní zaměstnavatelé, kteří komunikaci s mladou generací berou opravdu vážně.