„BRAINSTORMING“ výchovných a kariérových poradců z dílny Asistenčního centra
Brainstormingu se zúčastnilo obdivuhodných 25 výchovných a kariérových poradců, jak z řad základních, tak i středních škol. V rámci diskuze každý z poradců dostal své slovo a přispěl svými zkušenostmi a informacemi, které pro mnohé ostatní byly zajímavé a nové. A jaké byly činnosti či možnosti kariérového poradenství na školách?
Již téměř rok a půl je Jihočeská hospodářská komora aktivní v projektu i-KAP, kdy v rámci Asistenčního centra pro kariéru a praxi zlepšuje stav kariérového poradenství na jihočeských školách. Jednou z dílčích aktivit je realizace interaktivních workshopů pro žáky ZŠ a SŠ, ale také pro výchovné a kariérové poradce.
V Českých Budějovicích pořádáme jednou za dva měsíce pravidelná setkání výchovných a kariérových poradců a na těchto setkáních poznávají poradci provozy významných zaměstnavatelů Jihočeského kraje včetně jejich nejčastěji požadovaných pracovních pozic a navazujících kvalifikačních požadavků na trh práce. Díky těmto návštěvám mohou v rámci své kariérové činnosti předávat informace žákům, kteří si budou zanedlouho vybírat střední školu a poté své budoucí povolání.
Jak z nadpisu vyplývá, řeč bude nyní hlavně o „brainstormingu“. Ale co takový brainstorming výchovných poradců obnášel a co bylo jeho náplní? Nápad zrealizovat tuto diskusi přišel přímo z řad výchovných a kariérových poradců. Při našich pravidelných setkáních sami mnohokrát vyslovili přání, aby se spolu všichni sešli a volnou formou diskutovali o průběhu kariérového poradenství na svých školách a předali si tak vzácné zkušenosti a informace z praxe. Že tato akce byla více než úspěšná, hovoří samotná účast a náplň celého dopoledne.
![]() |
![]() |
Brainstormingu se zúčastnilo obdivuhodných 25 výchovných a kariérových poradců, jak z řad základních, tak i středních škol. V rámci diskuze každý z poradců dostal své slovo a přispěl svými zkušenostmi a informacemi, které pro mnohé ostatní byly zajímavé a nové. A jaké byly činnosti či možnosti kariérového poradenství na školách? Nejčastějším prostředkem, jak žákům ukázat a přiblížit budoucí trh práce, jsou hodiny Svět práce, které se vyučují téměř na všech školách. Další diskuse se nesla ohledně pořádání náborových hodin středních škol, a to v rámci tzv. třídnických hodin. Tzn., že v jednu určenou hodinu v jakémkoliv pravidelném či nepravidelném intervalu navštíví základní školu škola střední a formou přednášky a praktických ukázek přiblíží případné budoucí studium. Jak z diskuse vyplynulo, jedna základní škola tyto provádí pravidelně na začátku školního roku, jiná zase přes celý rok nebo přímo na žádost střední školy. Tyto teoretické hodiny však nejsou jedinou možností, jak dětem trh práce přiblížit. Co taková praxe? Jak všichni víme, teorie je důležitá, ale stejně tak je důležité poskytnout žákům možnost vyzkoušet si manuální práci. V rámci diskuse se velice dlouho hovořilo o pracovních dílnách, které na mnohých školách jsou již zrušené. Prosadit ale jejich zavedení není tak velký problém. To nám v rámci setkání osvětlila výchovná poradkyně ze Základní školy Bezdrevská v Českých Budějovicích. Již mnoho let se zasluhuje o to, aby si žáci v rámci pracovních činností vyzkoušeli práci se dřevem, kovem a plastem a výsledky této práce jsou obdivuhodné. Sama výchovná poradkyně předala ostatním poradcům tipy a triky, jak tyto dílny prosadit. Díky naší spolupráci rozeslala na ostatní školy kontakty na dodavatele levného materiálu a díky fotografiím mohli ostatní poradci vidět, jak úžasně tyto dílny fungují. Další dobrý tip se týkal setkávání s bývalými žáky ZŠ, kteří na žáky 8. a 9. tříd jednou za rok přenášejí své zkušenosti se studiem či učením v konkrétních oborech.
V rámci diskuse nebyly opomenuty ani návštěvy a poradenství Úřadu práce, které školy s žáky stále velice aktivně využívají, návštěvy Burz škol, výstavy Vzdělání a řemeslo a Dobrodružství s technikou. Závěrem setkání také zazněly první zkušenosti s online kariérovým nástrojem Salmondo, který díky projektu i-KAP byl rozšířen zdarma na školy v Jihočeském kraji a je velice hojně a úspěšně využíván.
Pro někoho byl brainstorming zpestřením, pro někoho zcela novou zkušeností a obrovským přínosem. Po jeho ukončení nám mnozí z poradců dali zpětnou vazbu ve smyslu co nejrychlejšího zavedení získaných tipů na své škole. A o to nám všem přece jde :-).
Autor: | rejnek@jhk.cz |
Datum: | 08.04.2019 |