Aktualita

Mezinárodní koncept ECDL. Bude možné tyto certifikáty využít i při maturitních zkouškách?

V nynější komplikované době všichni čelíme mnoha problémům, ale zároveň i novým výzvám. Mnozí z nás se už vyrovnali se skutečností, že se v dohledné době koronavirových komplikací nezbavíme a že řešením není všechno odkládat na příznivější dobu.

Digitální technologie, a především vzdělávání v této oblasti jsou a budou horkým tématem, to jistě všichni vnímáme již řadu let. V ČR existuje celá řada aktivit, které vzdělávání v oblasti digitálních technologií více či méně podporují, ale jen málo z nich je celosvětově standardizovaných, nezávislých a neziskových. Jednou z aktivit je mezinárodní vzdělávací a certifikační koncept digitálních dovedností ECDL/ICDL.

Na rozdíl od nejrůznějších statistických průzkumů a teoretických studií opírajících se převážně o sebehodnocení, je koncept ECDL/ICDL založený na dobrovolných, mezinárodně standardizovaných zkouškách, při kterých jsou řešeny převážně praktické úlohy, a to v reálném programovém prostředí. Díky tomu disponuje tzv. tvrdými daty, která objektivně dokládají například následující:

  • české střední školy opouští 40,5 % studentů s tzv. „digitální kvalifikací“, což je podle konceptu ECDL dostatečná úroveň připravenosti pro vstup na trh práce,
  • na druhé straně 32,9 % absolventů středních škol dosahuje max. na úroveň tzv. „digitálního povědomí“ a 4,7 % studentů je dokonce zcela digitálně negramotných.

Horkou novinkou z oblasti konceptu ECDL je například možnost uznávání ECDL zkoušek (certifikátů) u školních maturit.  MŠMT vyhlásilo na dobu tří let tzv. „pokusné ověřování“ zaměřené na uznávání mezinárodních certifikátů digitálních kompetencí v rámci profilové části maturitní zkoušky. Princip je velmi jednoduchý. Vedení školy může rozhodnout o tom, jaké mezinárodně platné certifikáty a do jaké míry je svým maturantům uzná. Přitom stačí, když své maturanty bude včas o této skutečnosti informovat a když stanoví hodnotící kritéria. Do tohoto „pokusného ověřování“ se zapojily i tři školy z jižních Čech.

Zdroj: národní informační systém WASET