Aktualita

Má řemeslo zlaté dno?

Řemesla jsou v naší společnosti známá od raného středověku, a to díky postupující specializaci lidské činnosti, která si v některých oborech vyžádala speciální odbornost a výjimečnou zručnost, proto nemohl být řemeslníkem každý. Řemeslo se předávalo dědičně a později i na jiné osoby, které u mistra působili jako tovaryši. Masivní rozvoj průmyslu a automatizace v 19. století znamenaly pro řemeslnou výrobu v Evropě úpadek, ale již naši předci v té době si byli vědomi, že je nutné řemesla zachovat a podpořit.  Historie se opakuje a i my nyní jako soukromé osoby čelíme peripetiím a  hledáme velmi dlouho odborníka, který nám doma zapojí bojler nebo vyzdí a obloží novou koupelnu.

Stavební firmy, výrobci nábytku i výrobní podniky, kde chybí zámečníci a další specializované profese nabízejí práci a příznivé výdělky, ale uchazečů je jako šafránu. Jak tento aspekt vnímá Úřad práce, který pracuje s uchazeči o zaměstnání i se zaměstnavateli a jehož hlavním polem působnosti je trh práce? „Kvalifikovaných řemeslníků ubývá a o řemeslo není mezi mladými lidmi zájem. Získat v dnešní době schopného řemeslníka je pro zaměstnavatele veliký problém a pokud ho získá, snaží se ho ve své firmě udržet a podle toho jsou pak řemeslníci i ohodnoceni,“ říká Alena Jílková, vedoucí oddělení poradenství a dalšího vzdělávání z Úřadu práce v Českém Krumlově.

Pro Českokrumlovský region je typická vyšší míra nezaměstnanosti než v jiných částech Jihočeského kraje, ale i zde je dlouhodobě velmi nízká – aktuálně 2,42 %. Podíl řemeslníků v celkovém počtu uchazečů v evidenci ÚP není vysoký (14 %) a dle paní Jílkové se většinou jedná o lidi, kteří mají nějaké zdravotní omezení a nemohou tedy svoji profesi vykonávat. Nabídky práce na odborné řemeslné profese jako je zedník, klempíř, tesař a zámečník jsou naopak celkem vysoké. Nemluvě o řemeslech jako je pekař nebo řezník, která skutečně skomírají.

Jak se na řemesla dívají žáci základních škol? Zvažují vůbec mladí lidé možnost se jít vyučit a odkud se o řemeslech dozvídají? Jihočeská hospodářská komora aktivně propojuje zaměstnavatele a základní školy i střední školy formou pořádaných burz a veletrhů práce, organizací workshopů pro žáky i výchovné poradce, což začíná přinášet své ovoce. Osvětu různorodých profesí a vůbec podporu při volbě povolání zajišťuje i úřad práce, kam přicházejí žáci osmých a devátých tříd na besedy. Jaký je mezi žáky zájem o řemesla, ptáme se ještě paní Jílkové z ÚP Český Krumlov?

„Besedy pro žáky ZŠ se pořádají, a to jak pro žáky osmých, tak i pro žáky devátých tříd. Děti končících, tedy devátých tříd lze rozdělit na přibližně stejně početné tři skupiny. První skupina žáků má již jasně vybranou střední školu a z této skupiny se hlásí na řemeslo asi jedna čtvrtina studentů. Polovina z těchto studentů chce pokračovat v rodinné či firemní tradici a druhá si zvolený obor sama vybrala. Druhou skupinou jsou studenti, kteří patří většinou se studijními výsledky k průměru. Tito žáci mají nějaký přehled o školách a mají již i nějaký plán ale nejsou ještě zcela rozhodnuti. Zde má zpravidla o řemeslo zájem opět tak jedna čtvrtina studentů a ostatní volí především střední školu s maturitou jako svou první a bohužel i druhou možnost přihlášky. Poslední skupinou jsou žáci, kteří mají jen velmi malou představu o své budoucnosti nebo ji vůbec neřeší. Zde se po prezentaci a konzultaci projevuje vyšší zájem o učňovský obor než o maturitní vzdělání, ale v součtu to není více jak polovina skupiny.

Žáci přebírají informace o řemesle především od rodičů, ale pozitivně se objevují již poznatky z veletrhů, exkurzí, které pomáhají prolomit vštěpované předsudky o řemeslných profesích. Někteří, především větší, zaměstnavatelé spolupracují se SŠ a tato skutečnost je studenty dobře přijímána a pomáhá v jisté míře při rozhodování o volbě střední školy s vidinou určitého zisku a možnosti nástupu po dokončení vzdělání. Bohužel prezentace některých řemesel zůstává pro žáky nerealizovaná a tak mají jen minimální nebo žádný přehled o náplni a možnostech dané profese.“

Tým asistenčního centra Impuls pro kariéru Jhk se tedy velmi těší, že i ve školním roce 2019/2020 bude svou činností přispívat k tomu, aby žáci, učitelé i zaměstnavatelé v jednotlivých regionech Jihočeského kraje měli příležitost se prakticky potkávat a vzájemně se rozvíjet.